Παρασκευή, Ιουνίου 12, 2009

Ποίηση - Από τον Νίκο Μπατσικανή


Ο Φίλος και μεγάλος υποστηρικτής μας, ποιητής-συγγραφέας-μελετητής Νίκος Μπατσικανής, μάς στέλνει τις απόψεις των πιο σημαντικών σύγχρονων ποιητών μας για την Ποίηση:

ΠΟΙΗΣΗ = η τέχνη να οδηγείσαι και να φτάνεις προς αυτό που σε υπερβαίνει: να γίνεσαι άνεμος για το χαρταετό και χαρταετός για τον άνεμο ακόμα και όταν ουρανός δεν υπάρχει (ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ)

ΠΟΙΗΣΗ = ο μαγικός εκείνος χώρος, στον οποίο αποτυπώνεται η λανθάνουσα έστω, κοινή όμως ανθρώπινη ανάγκη για ουρανό (ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ)

ΠΟΙΗΣΗ = Οι λέξεις που φταίνε γιατί ενθάρρυναν τα πράγματα ν’ αρχίσουν να συμβαίνουν (ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ)

ΠΟΙΗΣΗ = σφαγμένη εντός του μια ερώτηση δε λέει να σωπάσει (ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ)

ΠΟΙΗΣΗ = μάταια οι ποιητές προσπαθούν να γεμίσουν το κενό με στίχους και τις εικόνες τους. Το κενό επανέρχεται πιο άδειο και ζητάει νέο γέμισμα (ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ)

ΠΟΙΗΣΗ = ο ποιητής άναψε ένα βράδυ όλα τα φώτα του μυαλού του κι έφτιαξε μιαν έκρηξη, που θα μπορούσε να είναι και δική σου (Δ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ)

ΠΟΙΗΣΗ = όλοι μας ονειρευόμαστε πολύ κάθε νύχτα, αλλά το πρωί έχουμε ξεχάσει το ενενήντα τοις εκατό απ’ όσα έγιναν. Γι’ αυτό οι ποιητές είναι τόσο σημαντικοί για την κοινωνία. Οι ποιητές θυμούνται τα όνειρά μας για λογαριασμό μας. (TOM ROBBINS)

ΠΟΙΗΣΗ = δυο θαμποί προβολείς μες στην ομίχλη, ένα δελτάριο σε φίλους που λείπουν με τη μοναδική λέξη ΖΩ (ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ)

ΠΟΙΗΣΗ = μια λύτρωση ατομική – αν όχι ανάδειξη. Μπορείς μιαν άκρη μόνο της αλήθειας να σηκώσεις, να ρίξεις λίγο φως στην πλαστογραφημένη σου ζωή (ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ)

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ = ένας δήθεν αδιάφορος που κρύβει τα χέρια του στις τσέπες (ΓΙΩΡΓΟΣ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ)

....
Οι στίχοι
-φτωχά ψίχουλα πάνω στο χαρτί-
μπορούν να θρέψουν τους κουρασμένους
και τους νηστικούς.
Μπορούν να σχίσουν τα βουνά
να περάσουν τη θάλασσα
να κατέβουν απ’ τον ουρανό
σαν υψωμένα ποτήρια, στα τρυφερά μέλη.
….
Πληθαίνουν οι μελαγχολικοί κι ωστόσο
το τραγούδι δεν σταματά ποτέ. (ΤΑΣΟΣ ΚΑΡΤΑΣ)


Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.
Πολλοί κοιτάζουν μέσα,
χωρίς να βλέπουν τίποτα και προσπερνούνε.
Όμως μερικοί κάτι βλέπουν,
το μάτι τους αρπάζει κάτι
και μαγεμένοι πηγαίνουνε να μπουν.
Η πόρτα τότε κλείνει.
Χτυπάνε, μα κανείς δεν τους ανοίγει.
Ψάχνουνε για το κλειδί.
Κανείς δεν ξέρει ποιος το έχει.
Ακόμη και τη ζωή τους κάποτε χαλάνε,
μάταια γυρεύοντας το μυστικό να την ανοίξουν.
Φτιάχνουν αντικλείδια. Προσπαθούν.
Η πόρτα δεν ανοίγει, πια. Δεν άνοιξε ποτέ,
για όσους μπόρεσαν να δουν στο βάθος.
Ίσως τα ποιήματα που γράφτηκαν
από τότε που υπάρχει ο κόσμος
είναι μια ατέλειωτη αρμαθιά αντικλείδια
για ν’ ανοίξουμε την πόρτα της Ποίησης.
Μα η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή. (ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ)


«Εξαίσιος, Ανάλαφρος, ο Ίλιγγος» αυτής της Τέχνης.
«Βαθύ, βαθύ το πέσιμο, βαθύ, βαθύ το ανέβασμα.
Το αέρινο άγαλμα, κρουστό μες στ’ ανοιχτά φτερά του.
Βαθιά, βαθιά, η αμείλικτη ευεργεσία της σιωπής.
Τρέμουσες φωταψίες της άλλης όχθης,
όπως ταλαντεύεσαι μες στο ίδιο σου το κύμα,
ανάσα ωκεανού.
Ωραίος ανάλαφρος ο ίλιγγος τούτος»
-της Ποίησης-:
«ν’ ανακαλύπτεις εκεί στο βάθος του πνιγμού
κοράλλια και μαργαριτάρια
και θησαυρούς ναυαγισμένων πλοίων
απρόοπτες συναντήσεις,
και χθεσινά και σημερινά και μελλούμενα,
μιαν επαλήθευση σχεδόν αιωνιότητας,
κάποιο ξανάσασμα,
κάποιο χαμόγελο αθανασίας,
μιαν ευτυχία, μια μέθη,
κι ενθουσιασμό ακόμη».

«Εξαίσιος, Ανάλαφρος, ο Ίλιγγος» αυτής της Τέχνης.

Από τη «Σονάτα του Σεληνόφωτος», του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ.

Νίκος Μπατσικανής (Προφίλ)

22 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ι.Ε.Κ ποίησης ανοίγετε κυριε Μπατσικανή η εργαστήρι άγονης γραφής?

P. T. είπε...

Εντάξει, φίλε Χρήστο. Και εγώ, και εσύ, και ο κ. Μπατσικανής είμαστε λογοτέχνες πρώτα απ' όλα. Και γράφουμε το δικό μας έργο. Ωστόσο, όπως λέγανε και σε μια ταινία του σινεμά, "κάποιος πρέπει να κάνει και τη βρώμικη δουλειά"... Δηλαδή, ποιος θα γράψει τα άρθρα αυτά, αν εσύ, εγώ, ο υποστηρικτής μας κ. Μπατσικανής αρκεστούμε στο δικό μας καλάμι και δεν δώσουμε τα φώτα μας μέσω της τέτοιου είδους μετάδοσης των γνώσεών μας; Γιατί δηλαδή να είναι κακό να αρθρογραφήσει κάποιος αναφέροντας τους καταξιωμένους ποιητές μας; Γιατί; Εγώ προσωπικά, όταν έλαβα προς δημοσίευση αυτό το υπέροχο άρθρο, δεν χόρταινα να το διαβάζω. Μαθαίνουμε με αυτό τον τρόπο και γινόμαστε καλύτεροι. Γιατί να πρέπει να αναρτούμε μόνο τα δικά μας έργα; Στο κάτω-κάτω της γραφής, τι έχει να ζηλέψει ο Ποιητής Νίκος Μπατσικανής από πολλά ποιήματα του Ελύτη; Και αυτό το λέω και το υπογράφω με όλη μου τη δύναμη και ειλικρίνεια. Παναγιώτης Θ. Τουμάσης

Ανώνυμος είπε...

Μόνο που δεν θέλησα να θίξω τον Κύριο Μπατσικανή(Εφιάλτη ,Βρούτε Π.θ) με αυτό το σχόλιο αλλά τους μαζεμένους τούτους ποιητές που δεν είναι και οι καλύτεροι μας, μιας και οι περισσότεροι απο 'δαυτους είναι της μεταπολεμικής γενιάς που ήταν και η ασθενέστερη ποιητικά. Με αποτέλεσμα τον ενταφιασμό της σύγχρονης ποίησης στα αζήτητα, και στη χυδαία μόδα των "ευπώλητων". Ο κύριος Μπατσικανής είναι ένας σεμνός θαυμαστής και μελετητής της καλής Ελληνικής καθώς και λογοτέχνης ο ίδιος, αλλά στα ονόματα τα οποία αναφέρει βλέπω μερικούς υπεύθυνους για τη "άπνοια" της σημερινής γραφής. Χαρακτηριστικά θα αναφέρω την ατυχέστατη εμπλοκή του Ρίτσου με την αριστερή ιδεολογία που απο ποιητής ξέπεσε σε όργανο της κεντρικής επιτροπής του κομμουνιστικού κόμματος, με στίχους όπως "Τα παιδιά της Κ.Ν.Ε είπαν το μεγάλο ναί!" Και άλλα παρόμοια. Πέρα από την
Χαιρετίζω την ενέργεια του συναδέλφου να αναρτήσει αυτό το άρθρο, μιας και οι σκοποί του είναι να φωτίσει το μυστήριο τούτης της μυστικιστικής γραφής που είναι η ποίηση. Τα σέβη μου.
Χρήστος Χ Θεοφιλάτος (μάρτυρας μου ο Π.Θ .)

Ανώνυμος είπε...

"Διαφωνώ με ό,τι λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες"(Βολταίρος), μόνο που ο κύριος Μπατσικανής ανέφερε μια πραγματικότητα, χωρίς να λάβει θέση, ούτε υπερασπίστηκε ποτέ τον ύμνο της ΚΝΕ. Κι ο Λευτέρης Παπαδοπουλος έγραψε τον ύμνο της ΑΕΚ, πρέπει οι Ολυμπιακοί και οι Παναθηναϊκοί να τον μισούν; Αφιέρωμα στην ποίηση δεν ζητήθηκε να κάνουμε; Ο άνθρωπος έστειλε τη "Σονάτα του Σεληνόφωτος", ποίημα για το οποίο ο Γ. Ρίτσος πήρε το Κρατικό Βραβείο Ποίησης. Χρειάζονται καρφιά του τύπου ΙΕΚ και εργαστήρι και μάλιστα ανώνυμα; Όποιος νομίζει ότι αυτοί οι ποιητές ευθύνονται που ο κόσμος ξέκοψε από την ποίηση είναι πολύ γελασμένος. Άλλες είναι οι αιτίες. Σε άλλα κράτη, όπου η εξουσία δίνει σημασία στην παιδεία, δεν υπάρχει το φαινόμενο αυτό σε τέτοια έκταση, γιατί ο κόσμος εκεί διαβάζει και παρακολουθεί την εξέλιξη των τεχνών.
Γιώργος Παναγόπουλος

P. T. είπε...

Διαφωνώ με τον κύριο Παναγόπουλο και τον ευχαριστώ θερμά που με το σχόλιό του μού δίνει την ευκαιρία να καταθέσω την άποψή μου πάνω στο θέμα. Εγώ πιστεύω πως πράγματι, ορισμένοι πολλοί κακοί ποιητές της μεταπολεμικής γενιάς διώξανε τον κόσμο από την ποίηση. Και φταίει και κάτι ακόμα: Η ποίηση απώλεσε την ταυτότητά της... Θα επανέλθω με άρθρο μου σχετικά, όπως άλλωστε έχω υποσχεθεί αλλά ακόμα δεν βρήκα το χρόνο να γράψω. Παρακαλώ λοιπόν, περιμένετε λίγο, διότι θα τεκμηριώσω όλες αυτές τις απόψεις μου. Και πάλι ευχαριστώ κύριε Παναγόπουλε και σας θέλω κοντά μας, και με άρθρα σας και ό,τι γενικά γράφετε. Το Verse Monkey!, είναι και δικό σας ελεύθερο βήμα. Καλώς ήρθατε. Παναγιώτης Θ. Τουμάσης

Ανώνυμος είπε...

Η παιδεία είναι μέλημα του καθενός μας και οχι του κράτους το οποίο θέλει οπαδούς της Εθνικής και κοπάδια στο πεδίον του Άρεως στις συγκεντρώσεις Κύριε Παναγόπουλε,και παρακαλώ πολύ να μην ακούω για Κρατικές Βραβέυσεις είναι αστείο επιχείρημα.Ξέρω δεκάδες τυχάρπαστους στιχοβγάλτες που τιμήθηκαν σε παρόμοιους διαγωνισμούς και που η "αθανασία" τους απειλέι τη ζωή μας. Δεν είμαι φίλος του Ελύτη ούτε του Ρίτσου (αν και ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ είναι ενα κόσμημα.) Επίσης ποιος μίλησε για τον Στιχουργό Λευτέρη Παπαδόπουλο δε πα να γράψει και τον ύμνο των Οικολόγων, εδω μιλάμε για ποιητές να εξηγούμαστε.Χρήστος Χ.Θεοφιλάτος

Ανώνυμος είπε...

Δεν θα διαφωνήσω ότι κάποιοι καλοί ποιητές βρίσκονται στην αφάνεια, και πως ορισμένοι κακοί ποιητές διώξανε τον κόσμο από την ποίηση, αλλά δεν εντοπίζεται μόνο εκεί το πρόβλημα. Το θέμα παιδείας στη χώρα μας είναι γενικότερο, και όχι μόνο του καθενός, γιαυτό και το χρέωσα στο κράτος, αφού αυτό είναι αρμόδιο για την παροχή της στους πολίτες. Η κουλτούρα και το επίπεδο ενός λαού συντηρούνται με πολλούς τρόπους, μέσα στους οποίους είναι και η παιδεία. Δεν είπα για τις εξαιρέσεις, μίλησα γενικά. Και είναι τραγικό να μην εντοπίζεται ποιες είναι οι αδυναμίες μας, είτε πρόκειται για την παιδεία, είτε για τον τουρισμό, είτε για τον πολιτισμό. Αλλά, είναι γεγονός πως δεν γίνεται σωστή διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στην χώρα με τόσο πλούτο στην παράδοση, και γεγονός πως έχουν επικρατήσει οι μέτριοι σε όλα τα επίπεδα.
Όσο για τη μοντέρνα ποίηση, ας τη μελετήσουμε, για να την ανακαλύψουμε. Τα διαμάντια είναι κρυμμένα στο χώμα, και πρέπει ένα χέρι να τα βγάλει από κει. Μοντέρνο δεν είναι το ακαταλαβίστικο, αλλά νέοι τρόποι έκφρασης, χωρίς αυτό να σημαίνει πως αποδεχόμαστε κάθε τι, άκριτα. Είναι δικαίωμα του καθενός το τι του αρέσει και τι όχι.
Άποψή μου είναι πως: όλες οι μορφές και οι φόρμες είναι καλοδεχούμενες στην Ποίηση, αρκεί να υπάρχει ρυθμός και το ποίημα να συγκινεί, προκαλώντας συναισθήματα και σκέψεις στον αναγνώστη. Ο ρυθμός, και στη Μοντέρνα Ποίηση, είναι υπαρκτός, μόνο που είναι υπόγειος ή υφέρπων, όπως και πολλά άλλα πράγματα που δεν είναι εμφανώς ορατά, μα υπάρχουν και λειτουργούν, όπως, π.χ. η ψυχή και τα συναισθήματα. Η εποχή μας είναι διαφορετική, διαφορετικά εκφράζονται λοιπόν και οι Τέχνες. Να, δέστε:

ΠΟΙΗΤΕΣ
Φτωχοί λαθρεπιβάτες, πάνω στις φτερούγες των πουλιών,
την ώρα που πέφτουν χτυπημένα. Τάσος Λειβαδίτης

Τι να λέμε; Αυτοψυχίατρος είναι ο ποιητής, με καθαρό οινόπνευμα.
Νίκος Καρούζος

Το μισοσκόταδο μέσα στο εκκλησάκι
άγουρο δαμάσκηνο στο αττικό φως.
Γιάννης Κοντός

…ακούμπησαν στης φυλλωσιάς την άκρη…
και θρυμματίστηκαν οι δείκτες του ρόλεξ
που μετρούσαν, μόνο, την επανάληψη.
Χριστόφορος Λιοντάκης

…χωρίς να βλέπω… εξ’ άλλου, ακόμα, ήτανε νωρίς…
Και… σαν μακριά…
γιατί η απόσταση, χωρίς να ήτανε μεγάλη,
απλώς, φαινότανε ότι…
Κώστας Παπαγεωργίου

Τι απαλά θροΐζουν τα μαλλιά σου;
όταν φυσά ο αγέρας μες στη μνήμη μου.

-Νερό: το αρχαιότερο αφήγημα.
-Αδιάβροχο: του νερού το αλεξικέραυνο.
Μανόλης Πρατικάκης

Θέλω να πεθάνω, για να μην πονώ·
ο μόνος στίχος, από τα παλιά ρεμπέτικα,
πού τραγουδώ συχνά - πυκνά,
καμιά φορά κραυγάζοντας,
και κάποτε με ουρλιαχτά,
στο έρμο σπιτικό μου.
Τάσος Γαλάτης

ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΕΛΑΒΑΝ ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ. ΔΙΚΑΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΠΗΓΑΝ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΠΙΟ ΨΗΛΑ.
ΜΑΚΑΡΙ ΚΙ ΑΛΛΟΙ ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΟΥΝ, ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΑΜΕ ΠΙΟ ΠΟΛΛΗ ΠΟΙΗΣΗ.
ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΝΟΥΜΕ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΑΣ ΓΡΑΨΟΥΜΕ ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ Ή ΕΝΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ.

Γιώργος Παναγόπουλος

Ανώνυμος είπε...

Τα παραπάνω αποσπάσματα είναι μέρος του προβλήματος της σύγχρονης ποίησης φοβάμαι και όχι της εξόδου της απο αυτό. Προς Θεού! Κάλλιο να μένει κανείς αβράβευτος. Χρήστος Χ.Θεοφιλάτος.

«Ωϊμέ! Να κατοικιέται η κόλαση αρχινάει!»

Διονύσιος Σολωμός

Ανώνυμος είπε...

Εγώ νομίζω πως ο καθένας είναι ελεύθερος να αγαπάει ό,τι θέλει, αλλά και να γράφει με όποιον τρόπο θέλει.
Εσείς, γιατί δε μας επιτρέπετε να μας αρέσει ό,τι θέλουμε εμείς, και μας επιβάλετε τη δική σας άποψη;

Νίκος Μπατσικανής

Ανώνυμος είπε...

Δεν επέβαλλα καμια άποψη, εξέφρασα απλως τη δική μου. Καθως και επεσήμανα ένα πραγματικό πρόβλημα που είναι η ερημοποίηση του Ελληνικού λόγου απο "προσφορές" στην ποίηση αυτού του βεληνεκούς. Ονομάζω ως υπέυθηνους ανοιχτά τον Οδυσσέα Ελύτη αυτό τον ανεβλαβή γλύφτη της μικροαστικής τάξης ,και της τουριστικής Ελλάδας, όλους του μεταπολιτευτικούς ποιητές της κακιάς και άγονης ώρας. Στέρησαν απο την ποίηση απο κάθε εσωτερικότητα και προσωπικότητα με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα. Ειναι η αποψη μου και αυτή εκφράζω. ΑΥΤΟΙ! Επιβλήθηκαν με τις φαντασμογορικές δημόσιες σχέσεις τους και τον Αριστερό πολιτικό κινητήρα να δουλέυει στην εντέλεια.Χρήστος Χ.Θεοφιλάτος

Ανώνυμος είπε...

Θα συμφωνήσω με τον κύριο Μπατσικανή και όχι με τον κύριο Θεοφιλάτο. Όπως έγραψα και στο προηγούμενο σχόλιό μου, μοντέρνο δεν είναι το ακαταλαβίστικο, αλλά νέοι τρόποι έκφρασης, χωρίς αυτό να σημαίνει πως αποδεχόμαστε κάθε τι, άκριτα. Θα επαναλάβω πως άποψή μου είναι πως: όλες οι μορφές και οι φόρμες είναι καλοδεχούμενες στην Ποίηση, αρκεί να υπάρχει ρυθμός και το ποίημα να συγκινεί, προκαλώντας συναισθήματα και σκέψεις στον αναγνώστη. Ο ρυθμός, και στη Μοντέρνα Ποίηση, είναι υπαρκτός, μόνο που είναι υπόγειος ή υφέρπων, όπως και πολλά άλλα πράγματα που δεν είναι εμφανώς ορατά, μα υπάρχουν και λειτουργούν, όπως, π.χ. η ψυχή. Προσωπικά, μέσα στους στίχους των ποιητών του σχολίου μου, τους οποίους ο κύριος Θεοφιλάτος καταδικάζει, βρίσκω ατόφια ποίηση Σολωμού, Παλαμά και Σεφέρη, δοσμένη με άλλο τρόπο. Μην ξεχνάμε πως και οι τρεις αυτοί ποιητές μας στην εποχή τους παρεξηγήθηκαν, γιατί έγραφαν πρωτοποριακά. Όσο για τον Ελύτη, τα ποιήματά του είναι καθαρά Σολωμός και θρησκευτική υμνογραφία, από Δαυίδ μέχρι τα τροπάρια της Μεγάλης Εβδομάδας.
Αν ο κύριος Θεοφιλάτος έχει άλλη γνώμη είναι δικαίωμά του, ας την λέει κόσμια και όχι με τέτοιες εκφράσεις, αλλά και χωρίς να εμπλέκει τον κύριο Μπατσικανή ή εμένα.
Γιώργος Παναγόπουλος

Ανώνυμος είπε...

Το πως θα εκφράζω τις απόψεις μου δεν είναι δική σας δουλειά κύριε Παναγόπουλε. Η ζημια που προκάλεσε Ο ποιητίσκος του "φωτός" δεν μου αφήνει περιθώρια να εκφράζομαι καλύτερα και εκφράζομαι μετα λόγου γνώσεως.Η σχέση του Σολωμού με τον Ελύτη ποιητικά είναι μια παγκοσμίως δική σας επινόηση. Ο Λαπαθιώτης προιδοποιούσε σε μια επίστολη του "γι αυτόν τον θρασσύ αρριβίστα τον Οδυσσέα Ελύτη."Χρήστος Χ.Θεοφιλάτος

Ανώνυμος είπε...

Στο σπίτι σου και με τους γνωστούς σου εκφράσου όπως θέλεις. Εδώ, σ' ένα δημόσιο παράθυρο, οφείλεις να τηρείς τη δεοντολογία, να έχεις τρόπους και σεβασμό.
Επιλέγεις ό,τι θέλεις, απομονώνεις ό,τι σε συμφέρει, βαπτίζεις τα πράγματα αυθαίρετα, βάζεις λόγια που δεν είπανε στα στόματα των σχολιαστών, λες εξυπνάδες και κακίες, ξερνάς δηλητήριο, αλλά δεν γνωρίζω τους λόγους.
Σταματάω εδώ. Δεν θα σε ακολουθήσω στον κατήφορό σου. Η κριτική πρέπει να είναι εποικοδομητική.
Γιώργος Παναγόπουλος

P. T. είπε...

Εγώ θα συμφωνήσω με όλους σας... Οι άνθρωποι ερίζουν όταν δεν καταλαβαίνουν ό ένας τον άλλον. Διότι αν καταλαβαίναμε βαθιά τον συνάνθρωπό μας, δεν θα ερίζαμε, αλλά θα αντλούσαμε, και μέσα από τις διαφωνίες, πολύτιμα στοιχεία ανεκτίμητα, που όλους θα μας έκαναν καλύτερους. Εγώ με αγάπη βλέπω αυτόν τον "τσακωμό". Πρόκειται για δυο σπουδαίους άντρες που μάχονται για το δίκιο της γνώμης τους. Θέλω όμως να σημειώσω πως ο Χρήστος Θεοφιλάτος είναι πολύ μεγάλο ταλέντο στη λογοτεχνία. Όμως - επειδή ουδέν καλό αμιγές κακού - τον παρακαλώ ν' αποφεύγει τα "βάθρα" που τού στήνει είτε ένας αρρωστημένος περίγυρος είτε κι ο ίδιος ο εαυτός του μερικές φορές. Πάνω στο "βάθρο" του πατώντας καθείς, είναι ικανός να αθυροστομεί (αθέλητα ίσως) - αν και προσωπικά δεν είδα πουθενά να προσβάλλει σοβαρά ή να ολισθαίνει σε κάποια αθεράπευτη απρέπεια ο Χρήστος Θεοφιλάτος. Μάλλον δε, συμφωνώ απόλυτα κι εγώ πως ο Οδυσσέας Ελύτης είναι υπερεκτιμημένος στις μέρες μας. Ωστόσο, ο Οδυσσέας Ελύτης προήγαγε την Τέχνη μας μέσω ενός μικρού, κατά τη γνώμη μου, μέρους του έργου του. Για τον Ρίτσο έχω πολύ καλύτερη γνώμη, αλλά το θέμα μας δεν είναι αυτό τώρα. Ο κύριος Παναγόπουλος μας τιμά με την εδώ παρουσία του. Όμως, κι αυτός σε δικά του "βάθρα" πατεί, τα "βάθρα" της άκριτης αποδοχής των βραβευθέντων (μακάρι να μην είναι έτσι ή ακριβώς έτσι). Φοβάμαι πως σήμερα, είναι εύκολο να γραφτεί κάποιος σ' ένα Λογοτεχνικό Σύλλογο και να γεμίσει βραβεία και μετάλλια. Αλλά για κοιτάξτε: Πόσο λίγα έργα κοσμούν τις ποιητικές μας ανθολογίες! Πού είναι όλοι αυτοί οι βραβευμένοι; Πάρτε μια ανθολογία ελληνικής ποίησης στα χέρια σας και ξεφυλίστε τη. Θα δείτε με έκπληξη πως είναι ανάγκη και αυτή την ανθολογία την ίδια να την ανθολογήσετε. Κύριε Παναγόπουλε, εγώ δεν εκτιμώ τους βραβευμένους και ζητώ τη συγνώμη σας. Εγώ εκτιμώ αυτούς που όταν τους διαβάζω με συνεπαίρνουν. Την ποίηση που μού μιλά βαθιά στα σωθικά... Ξέρω, ότι συμφωνούμε και είμαι σίγουρος ότι κάτι δεν ερμήνευσα σωστά στα λόγια σας. Ευχαριστώ που βρίσκεστε εδώ κοντά μας. Μού δίνετε δύναμη κάτι τέτοιες στιγμές που λιποψυχώ. Θέλω τα άρθρα σας και εσάς και του κυρίου Μπατσικανή φυσικά, και τού Χρήστου Θεοφιλάτου, του προσωπικού μου φίλου και δυνατής επιλογής μου. Μη με αφήσετε να παλεύω μόνος μου για την ποίηση. Δεν έχω πολλή δύναμη. Σταθήτε όλοι πλάι μου και οι επιμέρους μας διαφωνίες θα γίνουν μια μεγάλου Ουράνια και Αθάνατη Συμφωνία. Πάμε να γράψουμε!

Παναγιώτης Θ. Τουμάσης

Ανώνυμος είπε...

Παναγόπουλε η όποιος κρύβεται από πίσω απ αυτό το «λογοτεχνικό» ψευδώνυμο ,μιλάω ΌΠΩΣ θα μίλαγα και σε κοινοβουλευτική έδρα ,ΕΣΥ υιοθέτησε όσα υποκριτικά και άνανδρα σχήματα θες για να μας εκφράσεις τις δούλες επιρροές σου στην ποιήση.Οπως ξανάπα και σε ένα άλλο συνήγορο 3ης κατηγορίας του κυρίου Νικου Μ ,κάποιον "μικρού αναστήματος" τέως Λυκειάρχη (άλήθεια τι έγινε αυτός αραγε?) Άσχετε άνθρωπε που πήγες και να μπλέξεις και το Σολωμό με αυτόν το Θρασύ αριβίστα της λογοτεχνίας τον Ελύτη .
εκπροσωπείς ο’τι μάχομαι μια ζωή, τους χωρίς ανάστημα αιώνιους θαυμαστές του τίποτα και του βραβευθέντος κατεστημένου. Ο κατήφορος σε ορισμένες περιπτώσεις είναι άγιο πράμα. θα το ήξερες αν δε μιλούσες απ τον ΠΑΤΟ. Χρήστος Χ.Θεοφιλάτος

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Τουμάση,
εσείς δεν χαρακτηρίσατε το άρθρο του κυρίου Μπατσικανή υπέροχο; Ναι!
Σε αυτό το άρθρο αναφέρθηκε ο κύριος Μπατσικανής σε βραβεία; Όχι!
Αρχισε πρώτος και ανώνυμα τα σχόλια τυπου ΙΕΚ ποίησης κ.λ.π. ο κύριος Θεοφιλάτος; Ναι!
Μπορούσε ο κύριος Μπατσικανής ή κάποιος άλλος να βρει εύκολα δηλώσεις παλαιοτέρων για την ποίηση, όταν δεν υπήρχε το διαδύκτιο, γι' αυτό και προφανώς σας έστειλε νεοτέρων; Όχι!
Τους κομματικούς χαρακτηρισμούς των διαφόρων ποιητών τούς έκανε ο κύριος Θεοφιλάτος; Ναι!
Είπε ο κύριος Μπατσικανής οτι είναι υπέρ της μοντέρνας ποίησης; Όχι!
Τις εκφράσεις "όσα υποκριτικά και άνανδρα σχήματα θες για να μας εκφράσεις τις δούλες επιρροές σου", "Ονομάζω ως υπεύθυνους ανοιχτά τον Οδυσσέα Ελύτη αυτό τον ανεβλαβή γλύφτη της μικροαστικής τάξης ,και της τουριστικής Ελλάδας, όλους του μεταπολιτευτικούς ποιητές της κακιάς και άγονης ώρας. Στέρησαν απο την ποίηση απο κάθε εσωτερικότητα και προσωπικότητα με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα. Ειναι η αποψη μου και αυτή εκφράζω. ΑΥΤΟΙ! Επιβλήθηκαν με τις φαντασμογορικές δημόσιες σχέσεις τους και τον Αριστερό πολιτικό κινητήρα να δουλέυει στην εντέλεια", "Παναγόπουλε η όποιος κρύβεται από πίσω απ αυτό το «λογοτεχνικό» ψευδώνυμο", "θα το ήξερες αν δε μιλούσες απ τον ΠΑΤΟ", τις είπε ο κύριος Θεοφιλάτος; Ναι!
Γνωρίζετε πως τα βραβεία που αναφέρθηκαν στη συνέχεια δεν πάρθηκαν από τα Σωματεία όπου ήταν μέλη οι ποιητές αυτοί ή σε κάποιο διαγωνισμό των Σωματείων τους; Όχι!
Είναι ο καθένας πρώτα άνθρωπος με αρχές και τρόπους και μετά λογοτέχνης; Ναι!
Δεν είμαι λογοτέχνης, μα ένας απλός επισκέπτης της σελίδας, αλλά φεύγω από δω. Φεύγω κι ακόμα φεύγω.

Γιώργος Παναγόπουλος

Ανώνυμος είπε...

Στο καλό Παναγόπουλε. Στο καλο.

Δεν χρειαζοόμαστε δασκαλάκους μέσα.
Φίλλιπος ο Μακεδών.

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστώ καταρχην για την αναδήμοσίευση των σχολίων μου. Τα εννοώ ΟΛΑ και δεν παιρνω πίσω τίποτα .Παναγόπουλε σε καλό σου, με διασκέδασες μπαγάσα. Θα μου λείψεις.

Χρήστος Χ. Θεοφιλάτος

Ανώνυμος είπε...

Πω, πω, χαμός! Ο Χρήστος Θεοφιλάτος επιτίθεται και σε μένα, αν και δεν συμμετείχα στα σχόλια, απουσιάζοντας στο Λονδίνο για μέρες. Έλεος!
Να την κάνω κι εγώ. Πλακώσανε και οι βασιλιάδες από τη Μακεδονία...
Χούντα και Φασισμός σε μια λογοτεχνική σελίδα, αλλά πρώτα να του συστήσω να διαβάσει τον "Διάλογο" του Σολωμού και το δικό μου "Νεοέλληνες αυτόχειρες".

Αλέξανδρος Ρήγας, φιλόλογος, συγγραφέας.

Ανώνυμος είπε...

Μετα χαράς να διαβάσω το "διάλογο" σας κύριε Ρήγα.Θα χαρώ επίσης να μάθω τι σας "είπε" ο Σολωμος περι Ελύτη.
Απο το να γίνει μια σελίδα παράρτημα μετριοτήτων που γλύφουν τον ποιητή του Ε.Ο.Τ Οδυσσέα Αλεπουδέλη καλό είναι να ανάβουν λίγο τα αίμματα με μικρά λογοτεχνικά πραξικο-ποιήματα δε νομίζετε?Χρήστος Χ Θεοφιλάτο.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητοί Κυριοι η διαφωνίες μας είναι πράγματι αγεφύρωτες. Ας δώσουμε τα χέρια και ας τραβήξουμε το δύσκολο δρόμο της ζωής και της τέχνης μας χωρίς άλλες αψιμαχίες. Προσωπικά το καταδιασκέδασα όσο τράβηξε.
Την αγάπη μου Δόκτορ Τζέκυλ και Κύριος Χ.Θεοφιλάτος.

Ανώνυμος είπε...

Ελπίζω να εκτονωθήκατε αρκετά, Κύριοι. Και τώρα δουλειά. Έχουμε πολλά ακόμα να γράψουμε. Εγώ δεν θέλω να φύγει κανένας. Περιμένω από τους κυρίους Παναγόπουλο και Θεοφιλάτο να σχολιάσουν και το δικό μου έργο. Α, και κάτι ακόμα... Μήπως ξεχάσατε να παραθέσετε σε τούτο το χώρο ένα-δυο ενδιαφέροντα λόγια για το άρθρο του συγγραφέα κυρίου Μπατσικανή; Μαρίνα Κοράλη (ποιήτρια)