Δευτέρα, Μαρτίου 21, 2011

21 Μαρτίου - Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης


Γράφει ο ποιητής, συγγραφέας, μελετητής, Νίκος Μπατσικανής

Στις 21 Μαρτίου, ημέρα της εαρινής Ισημερίας και πρώτη ημέρα της άνοιξης, γιορτάζεται, κάθε χρόνο, η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Την ημερομηνία αυτή το φως αρχίζει, μέρα με τη μέρα, να μεγαλώνει κι άλλο, ώσπου να επικρατήσει του σκότους, όπως προσδοκούμε να κάνει και η Ποίηση στη ζωή μας, καθώς αυτή, αιχμή της Λογοτεχνίας, αποτελεί καταφύγιο της ψυχής των ανθρώπων, ελπίδα και τραγούδι του νου.

Aν και ο χειμώνας καλά κρατεί στον καιρό, αλλά και στις καρδιές μας, με όσα συμβαίνουν στη χώρα μας και στον πλανήτη, ας αντλήσουμε δύναμη στον αγώνα από την ομορφιά και την πρωτοπορία της Ποίησης.

Ο Γιορτασμός καθιερώθηκε, διεθνώς, ύστερα από εισήγηση του τέως προέδρου της Εταιρείας Συγγραφέων, πρέσβη Βασίλη Βασιλικού, στην UNESCO. Στην Ελλάδα, φέτος, η «Ημέρα» είναι αφιερωμένη στον Οδυσσέα Ελύτη (100 χρόνια από τη γέννησή του) Νομπελίστα ποιητή του Φωτός, της άνοιξης, του Αιγαίου, της Ελλάδας.

Άξιον Εστί (Γένεση, απόσπασμα)

Ίπποι πέτρινοι με τη χαίτη ορθή
και γαλήνιοι αμφορείς
και λοξές δελφινιών ράχες:
η Ίος η Σίκινος η Σέριφος η Μήλος.
«Κάθε λέξη κι από ’να χελιδόνι
για να σου φέρνει την άνοιξη μέσα στο θέρος» είπε.

Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ

Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ
και μυρσίνη συ δοξαστική
μην, παρακαλώ σας, μη
λησμονάτε τη χώρα μου.

Αετόμορφα έχει τα ψηλά βουνά
στα ηφαίστεια κλήματα σειρά
και τα σπίτια πιο λευκά
στου γλαυκού το γειτόνεμα.

Τα πικρά μου χέρια με τον κεραυνό
τα γυρίζω πίσω απ' τον καιρό
τους παλιούς μου φίλους καλώ
με φοβέρες και μ' αίματα.

Ένα το χελιδόνι

Ένα το χελιδόνι κι η άνοιξη ακριβή
για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή.
Θέλει νεκροί χιλιάδες να 'ναι στους τροχούς
θέλει κι οι ζωντανοί να δίνουν το αίμα τους.

Θε μου Πρωτομάστορα, μ' έχτισες μέσα στα βουνά.
Θε μου Πρωτομάστορα, μ' έκλεισες μες στη θάλασσα.

Πάρθηκεν από μάγους το σώμα του Μαγιού
το 'χουνε θάψει σ' ένα μνήμα του πέλαγου
σ' ένα βαθύ πηγάδι το 'χουνε κλειστό·
μύρισε το σκοτάδι κι όλη η άβυσσος.

Θε μου Πρωτομάστορα, μέσα στις πασχαλιές και Συ.
Θε μου Πρωτομάστορα, μύρισες την Ανάσταση.

Poetry-Literature

Δεν υπάρχουν σχόλια: